Ditt läge

Vi kan börja i änden där du kan befinna dig. Kanske är du projektledare, chef eller utvecklare och vill ha ett bollplank, en blick utifrån som kan hjälpa dig att se det som du längtar efter att se? Att få låna en hjärna till, ett hjärta så klart och kanske lite av ett par ben och händer?
En av mina favoriter är att få prata med dig om ditt projekt eller uppdrag. Om vad du tycker om och vad som känns svårt, vad eller kanske vem som kivas med dig i din roll. Vi kan prata om vilka val du kan göra, och hur du kan se till att forma dina arbetssätt efter det du vill söka och längtar efter att finna. Hur kan du involvera andra på olika sätt, så att ni blir fler som gör tillsammans?
Vi kan utmana dina frågeställningar och vi kan klura på vad de gör med dig och ditt projekt, om de leder dig rätt eller inte. Vi kan prata om vilket stöd du behöver från andra, och hur du kan se till att du får det. Om vad som kanske skiljer dina behov från projektets behov, och kanske organisationens? Det finns många frågor som en projektledare ofta lämnas ensam med. Jag vill mer än gärna sällskapa dig i din roll och ha stunder med dig där du får lufta, bolla och fylla på det som är ditt. Hur låter det?

Kanske jobbar du med utveckling och tjänstedesign i eller för en offentlig organisation. Kanske är du ganska ny eller så är du bekväm med arbetssättet men behöver få tänka högt med någon som förstår det som du brottas med, det som kanske skaver eller är svårt att få till. Eller så vill du att fler får insikt om det som du nu vet? I så fall kan vi prata mer om tjänstedesign och innovation.

Tjänstedesign är fantastiskt! Att fler vill jobba designorienterat med tjänsteutveckling, nära användaren är ett stort ÄNTLIGEN. Det saknas inte metodbeskrivningar för tjänstedesign, inte heller utbildningar och kurser. Och så klart är det ett hantverk som behöver göras för att det ska hamna i kroppen och inte bara i huvudet, som en metod.
Min erfarenhet är att det är lätt att hamna i gamla spår även när en arbetar designorienterat. Det är lätt att det också blir linjärt, att metoderna upprepas och du gör som du brukar – först så och sen så. Det är lätt att det där härliga och snurriga kan plana ut allteftersom tiden går och du blir mer bekväm.
Jag kan retas med dig, så att det blir snurrigt igen. Jag kan utmana dig i ditt genomförande. Vem får vara med och göra vad, när? Och vem glöms bort och hörs inte? Vilka alternativa sätt du kan ha för att få fatt i dina insikter? Jag kan bidra med erfarenheter av egna projekt, kanske har jag tidigare jobbat med människor i motsvarande situationer som du nu vill träffa och förstå? Kanske kan jag koppla ihop dig med andra, som står i det som du står i?
Jag kan hjälpa dig att se på din designprocess och ställa dig de frågor du behöver för att känna dig trygg med att processen stödjer dig, och inte styr dig. Hur låter det?
Oavsett din roll så kanske du som jag tänker att det är synd att vi gör projekt efter projekt men inte riktigt lyckas få till det där med lärandet? Även om projekten är både givande och spännande, och vi lär oss massor så är det som att vi inte riktigt kan överföra lärandet mellan olika projekt, personer eller initiativ. Känner du igen dig? Och är du intresserad av lärande i projekt så kan vi hjälpas åt!
Jag är inte pedagog, verkligen inte. Min enda pedagogik är TESTA! Jag kan en del om lärande i organisation och grupp. Inte lärstilar och färgkoder och sånt, inte alls. Jag har genomfört och projektlett många utvecklingsprojekt och jag har många tankar om hur vi behöver rigga för lärande i såna situationer.
Vi tror ofta att lärandet i arbetet ska komma per automatik, utan att vi behöver ge det något utrymme. Dessutom förknippar vi ofta lärande med svårigheter, och så glömmer vi det som känns härligt och fungerar väl. Vi behöver bli mer medvetna om våra överväganden och val, så att vi förstår mer om vad vi lär oss längs vägen. Om lärande ska äga rum i ett utvecklingsprojekt eller i vilken arbetssituation som helst, så behöver lärandet ges egen plats. Och om lärandet begränsas till avslutande reflektioner, när projektet är klart, så blir det både tillrättalagt i form av en efterkonstruktion och inte heller lika hjälpsamt.

Jag kan hjälpa dig med att definiera lärande så att det blir hjälpsamt, för dig och din organisation eller uppdragsgivare. Vi kan skapa en process för lärandet, så att det får plats och utrymme.

Vi kan hitta sätt för hur ni kan dokumentera ert lärande och sprida de insikter ni gjort om er själva och ert arbete. För det är arbetssättet och lärandet som möjliggör resultat, precis som det är processen för att skapa resultat som kräver görande och skapar lärande. Hänger du med? Det ena kommer inte hända utan det andra, så det är bortkastat att inte ta tillvara den process som handlar om dig och dina kollegor, eller hur?

Ditt läge

Vi kan börja i änden där du kan befinna dig. Kanske är du projektledare, chef eller utvecklare och vill ha ett bollplank, en blick utifrån som kan hjälpa dig att se det som du längtar efter att se? Att få låna en hjärna till, ett hjärta så klart och kanske lite av ett par ben och händer?
En av mina favoriter är att få prata med dig om ditt projekt eller uppdrag. Om vad du tycker om och vad som känns svårt, vad eller kanske vem som kivas med dig i din roll. Vi kan prata om vilka metodval du kan göra, och hur du kan se till att forma metoden efter det du vill söka och längtar efter att finna. Hur din metod kan involvera andra på olika sätt, så att ni blir fler som gör tillsammans.
Vi kan utmana dina frågeställningar och vi kan klura på vad de gör med dig och ditt projekt, om de leder dig rätt eller inte. Vi kan prata om vilket stöd du behöver från andra, och hur du kan se till att du får det. Om vad som kanske skiljer dina behov från projektets behov, och kanske organisationens? Det finns många frågor som en projektledare ofta lämnas ensam med. Jag vill mer än gärna sällskapa dig i din roll och ha stunder med dig där du får lufta, bolla och fylla på det som är ditt. Hur låter det?

Tjänstedesign är fantastiskt! Jag älskar det, att få jobba designorienterat med tjänsteutveckling, nära användaren är ett stort ÄNTLIGEN. Det saknas inte metodbeskrivningar för tjänstedesign, inte heller utbildningar och kurser. Och så klart är det ett hantverk som behöver göras för att det ska hamna i kroppen och inte bara i huvudet, som en metod.
Min erfarenhet är att det är lätt att hamna i gamla spår även när en arbetar designorienterat. Det är lätt att det också blir linjärt, att metoderna upprepas och du gör som du brukar – först så och sen så. Det är lätt att det där härliga och snurriga kan plana ut allteftersom tiden går och du blir mer bekväm.
Jag kan retas med dig, så att det blir snurrigt igen. Jag kan utmana dig i ditt genomförande. Vem får vara med och göra vad, när? Och vem glöms bort och hörs inte? Vilka alternativa sätt du kan ha för att få fatt i dina insikter? Jag kan bidra med erfarenheter av egna projekt, kanske har jag tidigare jobbat med människor i motsvarande situationer som du nu vill träffa och förstå? Kanske kan jag koppla ihop dig med andra, som står i det som du står i?
Jag kan hjälpa dig att se på din designprocess och ställa dig de frågor du behöver för att känna dig trygg med att processen stödjer dig, och inte styr dig. Hur låter det?

Oavsett din roll så kanske du som jag tänker att det är synd att vi gör projekt efter projekt men inte riktigt lyckas få till det där med lärandet? Även om projekten är både givande och spännande, och vi lär oss massor så är det som att vi inte riktigt kan överföra lärandet mellan olika projekt, personer eller initiativ. Känner du igen dig? Och är du intresserad av lärande i projekt så kan vi hjälpas åt!
Jag är inte pedagog, verkligen inte. Min enda pedagogik är TESTA! Det är ungefär som att kasta sig ut på djupt vatten och det vet jag att alla inte är intresserade av. Men jag kan en del om lärande i organisation och grupp. Inte lärstilar och färgkoder och sånt, inte alls. Jag har genomfört och projektlett många utvecklingsprojekt och jag har många tankar om hur vi behöver rigga för lärande i såna situationer.
Vi tror ofta att lärandet i arbetet ska komma per automatik, utan att vi behöver ge det något utrymme. Dessutom förknippar vi ofta lärande med svårigheter, men jag tänker att lärande handlar lika mycket om upplevelsen av framgång, alltså det som känns härligt och fungerar väl. Vi behöver bli mer medvetna om våra överväganden och val, så att vi förstår mer om vad vi lär oss längs vägen.
Om lärande ska äga rum i ett utvecklingsprojekt eller i vilken arbetssituation som helst, så behöver lärandet ges egen plats. Och om lärandet begränsas till avslutande reflektioner, när projektet är klart, så blir det både tillrättalagt i form av en efterkonstruktion och inte heller lika hjälpsamt.
Jag kan hjälpa dig med att definiera lärande så att det blir hjälpsamt, för dig och din organisation eller uppdragsgivare. Vi kan skapa en process för lärandet, så att det får plats och utrymme. Vi kan hitta metoder och arbetssätt för att säkerställa ditt och dina kollegors lärande, här och nu men också vidare.
Vi kan hitta sätt för hur ni kan dokumentera ert lärande och sprida de insikter ni gjort om er själva och ert arbete. För det är arbetssättet och lärandet som möjliggör resultat, precis som det är processen för att skapa resultat som kräver görande och skapar lärande. Hänger du med? Det ena kommer inte hända utan det andra, så det är bortkastat att inte ta tillvara den process som handlar om dig och dina kollegor, eller hur?

Kanske vill du och dina kollegor lära er lite nytt, få lite inspiration eller utmanas lite? Jag har gjort många olika projekt och jag har lärt mig många nyttiga läxor längs vägen. Jag har också byggt kompetens inom tjänsteutveckling i offentlig sektor som bygger på demokrati och mänskliga rättigheter som ställer särskilda krav på så väl tjänstedesign som innovation.
Jag är en erfaren föreläsare och jag älskar att föreläsa och möta människor i det som är deras sammanhang! Jag skapar gärna en föreläsning tillsammans med dig och din organisation, om det som ni längtar efter. Jag kommer inte stryka er medhårs.

Jag vill att ni ska berätta för mig vad ni tycker, tänker och längtar efter. Sen kommer jag göra min research och ge er perspektiv på vad jag tänker om systemet och om människorna, vad de verkar längta efter och vad jag hör och ser i mina span på vår värld, i den tid som är vår.
Jag kommer inte stryka er medhårs. För offentliga organisationer, och de som jobbar åt offentliga organisationer, måste alltid kunna lite bättre. Ni kan lite bättre, ni kan se lite mer och ni kan se lite längre. För ni har ett vackert uppdrag, ett oemotståndligt uppdrag som handlar om alla människors lika rätt och värde, om ditt, mitt och alla andras bästa. Ni både vaktar och utvecklar demokratin, och ni bär det offentliga Sverige!
Vi ska prata om det vi behöver prata om, det ska kännas i kroppen och det får vara roligt.



